2 0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
Read Time:4 Minute, 43 Second

دوربین های پلاک خوان

اگر درباره تشخیص سنسور و ماشین مطالعه کرده باشید، می‌دانید که کاربرد‌های آن فقط به کارخانه‌ها و خط‌های تولید محدود نمی‌شود. امروزه در بسیاری از موارد با محصولات این حوزه درگیر هستیم. یکی از این حوزه‌ها که تأثیر زیادی در کنترل عبور و مرور خودرو‌‌ها داشته، دوربین پلاک خوان است. در این مقاله قصد داریم درباره انواع دوربین‌های صنعتی پلاک‌خوان یا اسپید کمرا و راهنمای خریدی جامع برای آن‌ها صحبت کنیم. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد کاربرد‌های دوربین پلاک خوان را محدود به مواردی مانند دوربین‌های طرح ترافیک و جاده‌ای بدانید. اما در واقعیت استفاده‌های وسیع‌تری برای این دوربین‌ها وجود دارد که در اینجا می‌خواهیم درباره آن‌ها صحبت کنیم. اگر بخواهیم خیلی کوتاه به مواردی اشاره کنیم که شما بتوانید برای خرید دوربین اسپید کمرا از آن استفاده کنید، می‌توان به سامانه‌های کنترل دسترسی، مسیرهای سرعت بالا مانند عوارضی آزادراه و جرائم رانندگی و ایستگاه بازرسی اشاره کرد.

دوربین پلاک خوان چیست؟ ANPR (تشخیص خودکار شماره پلاک) و LPR (تشخیص پلاک) از جمله فناوری‌های بینایی ماشین و هوش مصنوعی هستند که اکنون در بسیاری از حوزه‌های ترافیکی به کار می‌روند. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، این کاربردها، شامل سامانه‌های کنترل دسترسی، مسیرهای سرعت بالا مانند عوارضی آزادراه و جرائم رانندگی و ایستگاه بازرسی هستند. دوربین‌های صنعتی به‌ خاطر به لحظه (real-time) بودنشان، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت ترکیب با سنسور مناسب، آن‌ها قادرند تا حساسیت لازم برای ثبت تصاویر با کیفیت را در زمان اکسپوژر کوتاه فراهم کنند. دوربین‌های مداربسته پلاک خوان نیز با توجه‌ به ساختاری که دارند، مدل‌ها و امکانات مناسبی را به شما ارائه می‌کنند. شما باید با‌ توجه‌ به نیاز و کارایی مورد انتظار خود، یکی از انواع آن را انتخاب کرده و خانه یا محیط کسب‌ و کار خود را ایمن کنید. البته در قسمت انواع دوربین پلاک خوان درباره مواردی مانند این بیشتر صحبت خواهیم کرد.

وظیفه دوربین سرعت سنج (اسپید کمرا) چیست؟ دوربین سرعت سنج (اسپید کمرا) برای تشخیص فوری سرعت ساخته شده است. در این دوربین‌‌ها، آشکارسازهایی تعبیه شده است که در سطح جاده و با استفاده از فناوری راداری، سرعت وسایل نقلیه را تشخیص می‌دهند. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه سالانه جان 400000 نفر را در جاده‌های سراسر جهان می‌گیرد. مطالعاتی که توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) انجام شده است، نشان می‌دهد که دوربین سرعت سنج خودکار توانسته جان انسان‌های زیادی را نجات دهد. این نوع دوربین‌ها با عملکرد دقیق خود، هزینه‌های اجرایی را کاهش داده‌اند. دوربین‌های اسپید کمرا بدون هزینه اضافی و جلوگیری از خطراتی که پرسنل مستقر در کنار جاده‌ها با آن‌ها روبرو هستند، وظیفه خود را به بهترین نحو انجام می‌‌دهند.

دوربین سرعت سنج (اسپید کمرا) چگونه کار می کند؟ مکانیزم ویژه‌ای در دوربین سرعت سنج (اسپید کمرا) تعبیه شده است که به اندازه‌گیری دقیق سرعت کمک می‌کند. همچنین این ساختار با عملکرد دوربین‌ها ترکیب شده و شواهدی را از خودروی متخلف جمع‌آوری می‌نماید. از دیگر کارایی دوربین‌های سرعت سنج می‌توان به تشخیص عبور اتومبیل‌ها از خط توقف اشاره کرد. وقتی ماشین‌ها در حالی که چراغ راهنمایی قرمز است وارد تقاطع می‌شوند؛ اسپید کمرا تخلف اتومبیل‌ها را ثبت و ضبط می‌نماید. اگر سرعت وسیله نقلیه نیز از حد مجاز بیشتر شود باز هم طعمه دوربین‌های سرعت سنج می‌شوند. آنچه دوربین‌های اسپید کمرا هنگام تخلف وسایل نقلیه ضبط می‌کنند، تصویر دیجیتالی خودرو است.

فاکتورهایی که در تصاویر دیجیتال ثبت می‌شود شامل: جزئیات مکان دوربینی که عکس گرفته است. تاریخ وقوع تخلف زمان وقوع تخلف جهت حرکت وسیله نقلیه متخلف خطی که وسیله نقلیه در آن حرکت می‌کرد. سرعت خودروی متخلف محدودیت سرعت در جاده‌ای که دوربین در آن قرار دارد.

انواع دوربین‌ های پلاک خوان و سرعت سنج بر اساس مکانیزم طراحی شده اگر متوجه شده‌اید که دوربین پلاک خوان چیست، در این قسمت می‌توانید با انواع این دوربین آشنا شوید. در ادامه هم تعدادی از دوربین‌های شرکت معروف باسلر را مشاهده می‌کنید تا با جزئیات بیشتر آنها آشنایی پیدا کنید. جداولی هم برای پر‌کاربرد‌ترین محصولات باسلر برای شما آورده شده تا برای خرید دوربین پلاک خوان راحت‌تر عمل کنید. پلاک خوان سیستم‌ها و دوربین پلاکخوان خودرو، امروزه یکی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص هویت وسیله نقلیه است که در بسیاری از سیستم‌های کنترل تردد و ترافیک مورد استفاده است. در پروژه‌های ترافیکی کشور از این سیستم استفاده فراوانی شده است که از این میان می‌توان به کنترل محدوده ترافیک شهرداری تهران، ثبت تخلفات جاده‌ای توسط راهداری و غیره اشاره نمود.

Happy
Happy
67 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
33 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

2 thoughts on “دوربین های پلاک خوان

Comments are closed.